Aktivoivat ohjausmenetelmät

Julkaistu 9.6.2020 • Päivitetty 18.9.2023

Kuinka aktivoida ohjattavan omaa ajattelua ja ongelmanratkaisua? Entä miten aktivointi edistää oppimista? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin löydät vastauksia Aktivoivat ohjausmenetelmät -kurssilta.

Nykyaikaisen oppimiskäsityksen mukaan ohjattavaa passivoiva tiedon jakaminen tulisi korvata aktivoivilla ohjausmenetelmillä. Oppijan aktiivinen tiedon rakentelu tehostaa oppimista ja tekee oppimisesta myös hauskempaa. Tämän kurssin avulla opit hyödyntämään erilaisia aktivoivia menetelmiä osana ohjaustyötäsi. Käytännönläheiset esimerkit havainnollistavat aihetta ja kurssilla jaetut vinkit voi ottaa heti käyttöön.

Kurssi on osa Ohjaus ja oppiminen terveydenhuollossa -koulutuskokonaisuutta.

Tekijät

LT, anestesiologian ja tehohoitolääketieteen dosentti Leila Niemi-Murola, toimii kliinisenä opettajana Helsingin yliopistossa ja erikoislääkärinä HUS:ssa. Master of Medical Education-tutkinto Karoliinisesta instituutista ja lääkärikouluttajan erityispätevyys.

FT, VTL, yliopistopedagogiikan ja sosiologian dosentti Eeva Pyörälä, toimii pedagogisena yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa. Master in Medical Education -tutkinto Karoliinisesta instituutista. Fellow of Association for Medical Education in Europe.

LT, FT, työelämäprofessori Pasi Pöllänen, toimii ylilääkärinä KYMSOTE:ssa ja työelämäprofessorina Helsingin yliopistossa.

TtM Tiina Putkuri, toimii verkko-oppimisen asiantuntijana Oppiportissa.

Ei käyttöoikeutta sisältöön

Oppimateriaali

Verkkokurssi

Laajuus

30 minuuttia

Kohderyhmä

Terveydenhuoltoalan ammattilaiset, jotka ohjaavat tai kouluttavat työssään

Arviot

/ 3171 arviota
Tiivis ja nopeasti läpikäytävä käytäntöön painottava opetus nykyaikaisten pedagogisten toimintatapojen hyödyntämisestä.
Suosittelen kaikille opettaville ja ohjaaville terveydenhuollon ammattilaisille.
Tärkeää asiaa ohjaamisesta ja oppimisesta, erityisesti oppimisen aktivointiin tuli hyviä vinkkejä.